Pokud chcete zvýšit návštěvnost a tím pádem i rentabilitu vašeho webu či e-shopu, nechte ho optimalizovat pro vyhledávače. Součástí této služby zvané též SEO je práce se zpětnými odkazy, které vedou na váš web. Externí linky získáte mimojiné i při registraci do katalogu na internetu, kam se evidují firmy a další organizace. Než se do této činnosti pustíte nebo si ji objednáte, pojďme si ukázat, co funguje a co je mrhání časem.

Kde má registrace do katalogu smysl

Internetový katalog je virtuální verze tištěných brožur, v nichž hledáme poskytovatele služeb a zboží podle oboru a lokality. V součtu jich existují tisíce a jejich kvalita se velmi liší. SEO podvodníci nabízí podnikatelům registraci do stovek katalogů jako nezbytný úkon během optimalizace. Jenže od doby, kde se na internetu používá fulltextové vyhledávání, dává smysl, aby se vaše stránky objevily jen v několika užitečných registrech.

Nebezpečné internetové katalogy

Za vytvoření záznamu, který ve skutečnosti není určen hledajícím lidem, nezískáte od robotů žádné extra body. Registrace do většiny z těchto rádoby oborových katalogů může naopak snížit vaši pozici ve vyhledávačích. Proč? Protože fungují jako typické odkazové farmy. To znamená, že nemají žádný přínos pro uživatele a pokud na nich vaše www figurují, riskujete penalizaci za pokus o podvodné SEO. Takovéto katalogy vznikly z čistě spekulativních důvodů. Pár vychytralců ze sektoru optimalizace webů usoudilo, že jejich nabídka registrace do katalogů bude díky vyššímu počtu registrací lákavější. Proto vychrlili vlastní pseudokatalogy a za “výhodnou” cenu vás do nich zaevidují. Jde jim při tom jen o vlastní profit, nikoli o zlepšení dohledatelnosti vašich webovek.

Pozor na trik s vysokým rankem internetových katalogů

K posouzení přínosů a rizik registrace do katalogů vám jako laikům nepomůže ani jejich hodnocení v Google Toolbar Page Rank. Pokud vás někdo ohromuje rankem, ověřte si, že se netýká jen hlavní stránky daného registru. Zajímejte se o výsledek konkrétní podstránky, kde se má objevit vaše prezentace. Ve většině případů vám podobný katalogový záznam nepřivede ani jednoho zákazníka a z hlediska SEO tím pouze vyhazujete peníze.

Funkční registrace do katalogů

Volba katalogu záleží na druhu vašeho podnikání. V současnosti se vám vyplatí záznam na Firmy.cz, kde jsou vám k dispozici bezplatné i hrazené registrace. Dále zvažte platformy Odkazy.seznam.cz a Najisto.centrum.cz. 

Poskytujete-li služby, využijte ještě adresář Google Places. Pro některé obory existuje též kvalitní informační portály s vlastním oborovým katalogem, kde je dobré figurovat.

Zaevidovat vaše firemní www zvládnete sami. Ale než se do toho pustíte, zvažte celkovou optimalizaci stránek pro maximální dohledatelnost vaší nabídky na internetu. SEO specialisté vám zpravidla nabídnou audit webu a podle výkonu doporučí úpravy, které stimulují obrat. Za poplatek pak vykonají technické, obsahové a odkazové úpravy včetně chybějících registrací do významných katalogů. Také vymyslí lákavé SEO nadpisy a popisy, které budou v katalozích uvedeny. V rámci celkové optimalizace představuje registrace do katalogů jen zanedbatelnou nákladovou položku a pro většinu podnikatelů je výhodnější přenechat ji profesionálům. Pokud si nejste jisti, nebojte se poslat nám dotaz přes komentáře. Rádi vám poradíme konkrétně.

Libor Hamáček